Näin varmistat, että sinut löydetään Instagramissa | Instagram profiilin optimointi
- Värifilmi Mimmi M
- 14. lokak. 2024
- 3 min käytetty lukemiseen
Yli 75% kuluttajista etsii tietoa tuotteista, palveluista ja brändeistä somen hakukoneista. Somen merkitys markkinointipaikkana on siis vain kasvanut ja yhä enemmän yrittäjistä käyttää somea yhtenä tärkeimpänä markkinointikanavana. Miten sinä voit varmistaa, että Instagram tilisi löydetään, kun palveluitasi etsitään Instagramista?
Kysyin tätä myös omilta Instagram seuraajiltani ja 93% kysymykseen vastanneista on käyttänyt somea hakukoneena etsiessä tuotteita tai palveluita. Eli todellakin nyt jos koskaan on aika ottaa somen hakukoneet haltuun.
Kirjoitin aiemmin SEO oppaan pienyrittäjälle, joka käsitteli nettisivujen hakukoneoptimointia. Suosittelen ehdottomasti lukemaan myös sen. Nyt keskitytään Instagram markkinointiin ja Instagram profiilin hakukoneoptimointiin.

Miten optimoida Instagram profiili?
Profiilikuva
Valitse selkeä ja laadukas profiilikuva, joka on yhtenäinen tilisi muun sisällön kanssa sekä näyttää sinulta. Logon sijasta kannattaa valita muu hyvä ja selkeä kuva. Mieluiten selkeä kasvokuva, jossa olet itse.
Käyttäjätunnus
Instagram tilisi käyttäjänimi on ensimmäinen asia, joka auttaa ihmisiä löytämään sinut hakutoiminnon kautta. Mieti, millä nimellä haluat tulla löydetyksi Instagramista. Käyttäjätunnuksen tulisi kuvastaa sinua ja yritystäsi sekä olla helposti muistettava.
Tilin nimi
Tilin nimi ei ole sama kuin tilisi käyttäjätunnus. Tilin nimi eli ensimmäinen rivi tekstiä profiilikuvasi alla, on kaikista tärkein, jos haluat tulla löydetyksi Instagramista. Tilin nimeen mahtuu enintään 30 merkkiä, jotka kannattaa käyttää tehokkaasti.
Nimessä olisi hyvä näkyä heti kuka tilin takaa löytyy. Sijainti, jos se on olennainen osa yritystoimintaasi sekä se kaikista tärkein eli avainsanat, joita potentiaaliset asiakkaasi käyttävät. Mieti siis mitä potentiaaliset asiakkaasi kirjoittava hakupalkkiin, kun etsivät palveluitasi.
Esimerkiksi Mimmi | brändäys, yrittäjyys & Instagram markkinointi 🤎
Instagram Bio
Bio tai biografia on Instagram profiilisi esittelyteksti, johon mahtuu enintään 150 merkkiä.
Kirjoita lyhyt ja selkeä esittelyteksti tilistäsi. Tekstin tulisi heti kertoa kuka olet, mitä teet ja miksi juuri sinua tulisi seurata. Biossa avainsanoilla on myös merkitystä ja tässäkin kannattaa hyödyntää muutamaa sinulle tärkeintä avainsanaa.
Bio on hyvä paikka korostaa sun erottautumistekijöitä ja omia vahvuuksia sekä mielenkiinnon kohteita. Loppuun kannattaa vielä lisätä CTA eli toimintakehote, joka ohjaa profiilissa kävijää toimimaan haluamallasi tavalla.
Esimerkiksi
🤎 Intohimona henkilöbrändit, värit & Instagram markkinointi ✨️ Luovan yrittäjän arkea hirsitalossa
🔥 Näin tavoitat sun asiakkaat somesta👇🏻
Linkki
Instagram profiiliin voit lisätä jopa 5 eri linkkiä. Mä itse olen kokenut yhden linkin selkeimmäksi ja parhaiten toimivaksi. Kokeilemalla itse saat tietää mikä toimii parhaiten sinulle.
Lisää linkki nettisivuillesi, suoraan myyntisivulle, blogiin tai vaikka ajanvaraukseen. Muista bioon kirjoittamasi CTA ja lisää linkki, joka toimii valitsemasi toimintakehoitteen kanssa.
Yhteystiedot
Yleisin asia, joka unohdetaan Instagram profiilin optimoinnissa on yhteystiedot. Bion merkkimäärää ei kannata tuhlata oman sähköpostin tai osoitteen kirjoittamiseen. Niille on oma paikkansa heti linkin alla. Yhteystieto painikkeisiin voit lisätä sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron, yrityksen osoitteen sekä Whatsappin. Täydennä näistä vain ne kohdat, jotka haluat näkyviin ja muista klikata "näytä yhteystiedot" -painikkeesta, jotta ne myös näkyvät profiilissasi.
Instagram profiilin optimointi on jatkuvaa kehittämistä
Instagram markkinointi vaatii jatkuvaa analysointia, seurantaa ja kehittämistä. Kokeile, opi ja kehitä. Parhaiten tiedät mikä toimii sinulle, kun kokeilet eri avainsanoja ja tutkit miten tilastosi kehittyvät.
Instagramin tilastoista ja niiden tulkitsemisesta löydät omasta blogitekstistä: 8 tärkeintä Instagramin tilastoa, jotka jokaisen yrittäjän tulisi tietää | Instagram markkinointi - Tilastot
Kaipaatko sä selkeää suunnitelmaa, jolla tavoitat asiakkaasi Instagramista?
Instagram markkinointi on paljon muutakin kuin profiilin optimointia ja tilastojen tutkimista. Tärkeintä on aito, itsesi näköinen ja kohderyhmääsi kiinnostava sisältö, joka tuo sinulle asiakkaita Instagramista. Selkeän somesuunnitelman avulla Instagram markkinoinnista tulee mukavaa, helppoa ja tuottavaa. Mentorointi on sinua varten, joka haluat enemmän asiakkaita Instagramista, runsaasti valmiita postausideoita ja selkeät konkreettiset askeleet oman tilisi kehittämiseen.
Comments